Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the sg-security domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/burobrad/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
hiryczuk / van oevelen – Bradwolff

hiryczuk / van oevelen

Voor hun tentoonstelling bij Bradwolff Projects getiteld Peaks of Present, stelde kunstenaarsduo Elodie Hiryczuk (FR, 1977) en Sjoerd van Oevelen (NL, 1974) een reeks niet eerder getoonde foto’s samen, die ze maakten in de afgelopen zeven jaar op reizen naar IJsland, Frankrijk en Japan. De afgelopen jaren hebben Hiryczuk / Van Oevelen vooral tweeen drieluiken tentoongesteld, voor Peaks of Present presenteren zij op zichzelf staande beelden, gemonteerd op houten panelen gemaakt van okoumé, een houtsoort met een warme, lichtroze tint. Speciaal voor deze tentoonstelling wordt een zogeheten tokonoma gebouwd, een Japanse kast, die doorgaans de vorm heeft van een alkoof, traditioneel gebruikt voor de presentatie van bloemen of kunstwerken.

Het oeuvre van Hiryczuk / Van Oevelen bestaat uit grootschalige fotowerken, sculpturen, lezingen en teksten, alle geïnspireerd door grote thema’s zoals de werking van de visuele waarneming en perspectiefsystemen, alsmede de relatie van de mens tot natuur en landschap. Het werk van Hiryczuk / Van Oevelen is sterk gevormd door hun studie van overeenkomsten en verschillen tussen westerse en oosterse schilderkunstige en fotografische tradities. Zij beschouwen fotografie niet zozeer als een medium voor representatie maar als een medium voor presentatie. Als gevolg hiervan doen ze een beroep op de toeschouwer om ingesleten ideeën over beeld los te laten en zich bewust te worden van de eigen positie ten opzichte van het beeld, een houding die door Hiryczuk / Van Oevelen ook wel ‘de onthechte blik’ wordt genoemd. Fotografie wordt uit haar normale restrictie van de historische tijds- en plaatsbepaling opgetild naar een niveau dat net zo mentaal als fysiek is.

De beelden in de tentoonstelling Peaks of Present bestaan alle uit close-ups van landschappen: bomen, takken, watervallen. Schaal en afstand zijn moeilijk te beoordelen. De landschappen raken, als het ware, opgevouwen in zichzelf, zoals in Albrecht Altdorfers laatmiddeleeuwse schilderijen, waar het traditionele landschappelijke uitzicht wordt geblokkeerd en uiterst begrensd door het kader. Omdat de beelden balanceren op de rand tussen representatie en presentatie, moet de kijker bewust zijn eigen blik activeren. Hiryczuk / Van Oevelen stellen zichzelf de vraag in hoeverre het mogelijk is voor een foto om niet iets te representeren. Hun foto’s ‘kijken terug’ en willen de beschouwer een wereld binnentrekken die diffuus is, zonder ego, en vooral bestaat op het moment waarop de interactie met het beeld plaatsheeft. Zo schreven de kunstenaars op hun blog The Detached Gaze, waarop ze getuigen van hun belangstelling voor oosterse ideeën over de werkelijkheid, over “een vorm van non-antropocentrisch denken, waarin een bewustzijn wordt gecreëerd voorbij de vaste identiteit van de dingen, zelfs voorbij het zelf. De beschouwer bestaat niet langer als referentiepunt, maar raakt ondergedompeld in een alomvattende manier van kijken.”

Hiryczuk / Van Oevelen vinden BRADWOLFF een belangrijk initiatief omdat het hen stimuleert om nieuw werk te tonen, werk dat binnen hun artistieke praktijk nieuwe wegen inslaat. Zij vinden het ook van belang dat BRADWOLFF op alternatieve manieren publiek betrekt bij de tentoonstelling, waardoor op een ontspannen maar diepgaande manier een gesprek op gang wordt gebracht.

Taco Hidde Bakker, writer and researcher

Hiryczuk / Van Oevelen werken als kunstenaarsduo sinds 2001. Ze studeerden aan de Gerrit Rietveld Academie, respectievelijk het Sandberg Instituut (Amsterdam) en de AA Architectural Association (Londen). Naast hun kunstproductie schrijven en publiceren ze essays over alternatieve manieren van kijken, op hun blog The Detached Gaze en in tijdschriften als Philosophy of Photography (GB) en EXTRA – Fotografie in context (BE/NL).

Hiryczuk / Van Oevelen stelden tentoon bij onder meer DordtYart (Dordrecht), Museum de Paviljoens (Almere), Museum Van Bommel Van Dam (Venlo), Kunstfort Vijfhuizen, en Hedge House (Wijlre). Ze ontvingen een Red Dot Award en werden genomineerd voor de 13e Van Bommel Van Dam Prijs.

Ze waren artists-in-residence bij het Skaftfell Center for Visual Art in Seydisfjördur, IJsland. In 2015 was Hiryczuk artist-in-residence bij Arts Initiative Tokyo in Japan. Hiryczuk / Van Oevelen leven en werken in Amsterdam en worden gerepresenteerd door andriesse eyck galerie (Amsterdam).

BRADWOLFF PROJECTS biedt exposerende kunstenaars de gelegenheid om in de vorm van een samenwerking op verschillende manieren te werk te gaan. De nadruk ligt op het bieden van verdieping door middel van een platform waarbij de uitwisseling van informatie, ruimte voor onderzoek en experiment centraal staan. BRADWOLFF biedt daarnaast een onderscheidend publiek randprogramma, waaronder een Art Dinner en speciale concerten.

persbericht

uitnodiging