Hui’an, de titel van de solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Katrin Korfmann bij BRADWOLFF PROJECTS, verwijst naar het gelijknamige gebied dat gelegen is in de provincie Fuijan in Zuidoost-China, dichtbij de Straat van Taiwan. Deze regio is beroemd om haar steengroeven en een eeuwenoude traditie van steenhouwen.
Korfmann bezocht Hui’an toen zij recentelijk in residency was bij het Chinese European Art Center. Ze raakte gefascineerd door de vakkundigheid waarmee de steenhouwers van Hui’an de meest uiteenlopende en geavanceerde beeldhouwwerken bevrijdden uit de blokken graniet. De steenhouwers verwerken opdrachten van internationaal bekende hedendaagse kunstenaars, maar produceren bijvoorbeeld ook decoratieve beelden voor Chinees-Indische restaurants wereldwijd. Zo brengt de werkplaats beelden voort van moderne abstracte kunst tot en met traditionele Chinese ‘restaurant-draken’. Het is een plek waar de grens tussen kunst en kitsch vervaagt. De fabrieksmatige kant van kunstproductie tegenover het romantische idee van de ‘eenzame kunstenaar’ inspireerde Korfmann tot het fotografische werk getiteld Hui’an.
Typerend voor Korfmanns werkwijze is dat ze haar onderwerpen fotografeert vanuit het vogelperspectief. Ze ordent verschillende foto’s van eenzelfde setting, waardoor ze een nieuwe werkelijkheid construeert en verschillende impressies van eenzelfde locatie middels een eindresultaat zichtbaar maakt. Zo onderzoekt en registreert ze de wisselwerking tussen tijd, ruimte, herinnering en onze beleving daarvan.
Deze manier van werken is ook te zien in het speciaal voor de ruimte van BRADWOLFF samengestelde panorama van 150 x 960 cm. Het toont een met stof bedekte fabrieksvloer als een grijs monochroom vlak dat doet denken aan een archeologische vindplaats. De silhouetten van de mannelijke en vrouwelijke steenhouwers lijken onbewogen in beeld gevat. Korfmann laat de foto over de hele lengte van de ruimte zien, hierdoor spreekt de extreme detaillering en scherpte van het werk direct tot de toeschouwer. De afstand die het vogelperspectief in eerste instantie creƫerde lijkt daardoor te verdwijnen.
Hui’an wordt ook gepubliceerd als een kunstenaarspublicatie in de vorm van een leporello [oplage 33], met een begeleidende tekst van Taco Hidde Bakker. Deze publicatie zal te koop worden aangeboden via BRADWOLFF PROJECTS.
Katrin Korfmann (DE, 1971) woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde af op fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Verdere specialisatie in dit medium vond ze tijdens residencies aan de Rijksakademie in Amsterdam, Cittadellarte in Biella en het Chinese European Art Center in Xiamen. Sinds de jaren ’90 wordt haar werk internationaal tentoongesteld in galeries, musea, alternatieve kunstinstellingen en in de publieke ruimte. Korfmanns’ werk is opgenomen in talrijke publieke en internationale collecties. Ze won verschillende prijzen voor haar werk, waaronder de Radostar Prijs (CH), Prix de Rome (2e prijs) en de Esther Kroon Award (NL).