Beeldend kunstenaar Liesbeth Touw onderzoekt in haar doorlopende project ‘Paradise How’ de grens tussen verlangen en werkelijkheid en het gaandeweg vervagen van deze grens. Haar multimediale werken voor ‘Paradise How’ zijn residuen, overblijfselen van haar zoektocht naar een definitie van het paradijs. Ze kiest de abstracte vorm om de onbereikbare compleetheid van het paradijs te benadrukken. Door gebruik van realistische elementen verlegt ze het accent naar de tastbare wereld. Uiteindelijk komt ze in haar zoektocht terecht bij het residu. Ruis sluit ze buiten.
Touw richt zich op spel en spelen, focussen en ontfocussen. Spelen geeft een nieuwe dimensie van tijdloosheid en ruimte. Tijdens haar projectresearch zocht zij contact met dr. Pim van der Pol. Deze schreef het proefschrift ‘Kracht en Macht van Spel en Verbeelding’ [2005]. Daarnaast verdiepte Touw zich in het boek van filosoof Joke Hermsen ‘Stil de tijd, pleidooi voor een langzame toekomst’ [2010]. De invalshoeken inspireren de kunstenaar en bieden nieuwe aanknopingspunten voor haar werk.
Tijdens de opening houdt Touw een driemansgesprek met Van der Pol en Hermsen, die ieder hun eigen visie hebben op de thematiek van ‘Paradise How’. Touw exposeert multimediaal werk en haar artist’ book ‘It Skips Every Time I Touch It’, dat recentelijk is opgenomen in de collecties van het MoMa, NewYork Public Library en Centre Pompidou/Bibliotheque Kandinsky.
Liesbeth Touw studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en nam deel aan de artist residency in het European Ceramic Workcentre in ‘s-Hertogenbosch. Ze werkt met fotografie, film en maakt installaties met diverse combinaties. Ze heeft in binnen- en buitenland geĆ«xposeerd.
Conversation
Liesbeth Touw in conversation with child psychologist dr. Pim. J. van der Pol and philosopher/writer Joke J. Hermsen