roos van haaften

BRADWOLFF PROJECTS, platform voor artistiek research, heeft onafhankelijk curator Yvonne Yzermans uitgenodigd om een tentoonstellingsproject te presenteren met beeldend kunstenaar Roos van Haaften.

Roos van Haaften [Amsterdam, 1983] onderzoekt de ongrijpbare krachten die zich afspelen tussen natuur en cultuur. Tot voor kort vond zij het tekenvel met zijn letterlijke grenzen hiervoor ontoereikend. Ze wendde zich tot de theatrale wereld van het licht, dat qua materialiteit al even ongrijpbaar is als het onderwerp zelf.

Tijdens haar master in Londen [2008-2009] aan de University of the Arts London [Wimbledon] werd deze stad geplaagd door vossen die de stedelijke ruimte veroverden en het tot een nieuw jachtgebied voor voedsel maakten. Van Haaften raakte gefascineerd door deze grensvervaging tussen natuur en cultuur en maakte de vos in de stedelijke randgebieden tot het onderwerp in haar ruimtelijke werk dat bestaat uit schaduwtekeningen. Deze ’tekeningen’ realiseert ze door objecten aan te lichten met theaterlampen waardoor een illusionaire wereld ontstaat. Een wereld waarin, door middel van een klassiek lijnperspectief en een vluchtpunt op de horizon, wordt gerefereerd aan de ‘echte’ wereld.

Afgelopen halfjaar volgde de kunstenaar een coachingtraject bij het Instituut Lichtontwerpen in Amsterdam. Zij heeft de rol van het licht in haar werk verder onderzocht. Dit heeft tot verrassende resultaten geleid: Van Haaften maakt weer tekeningen op papier. Het licht speelt nog steeds een belangrijke rol in haar werk, alleen niet meer als medium maar als onderwerp. Gummend in het houtskool brengt van Haaften licht aan in haar nieuwe serie landschapstekeningen die ze toont bij BRADWOLFF PROJECTS . Het zoeken naar licht resulteert in haar monumentale tekeningen niet in een duidelijke horizon maar in een mysterieuze diepte.

In haar eerdere werk benaderde van Haaften de strijd tussen natuur en cultuur als twee onverenigbare tegenpolen, die letterlijk de strijd met elkaar aangingen. In haar eerdere schaduwtekeningen laat zij de twee tegenpolen toenadering tot elkaar zoeken, maar nog wel vanuit een beschouwend perspectief. In haar recente serie houtskooltekeningen blijken natuur en cultuur dichter bij elkaar te liggen dan zij in eerste instantie dacht. Gekleed in stadskleding is zij één geworden met de natuur maar tast zij over diens drijfveren nog steeds volledig in het duister. De natuur in haarzelf en in de haar omringende geciviliseerde samenleving is helaas niet zo duidelijk als de metaforische vos ons eerst deed denken.

Roos van Haaften studeerde aan de ArtEZ in Arnhem en aan de University of the Arts London [Wimbledon]. Ze exposeerde onder andere bij Huize Frankendael en Vriend van Bavink in Amsterdam, Tate Modern en The Nunnery in London. In 2013 participeerde ze met haar project ‘Winter march in smokey area’ in het Amsterdam Light Festival. Haar werk bevindt zich in de AKZO Nobel- en Provincie Gelderland-collectie.

Kunsthistoricus Yvonne Yzermans studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij cureerde onder andere in 2012 de tentoonstelling ‘Urban Outsiders’ in Huize Frankendael en is sinds 2007 als freelance curator betrokken bij de AB N AMRO kunstcollectie.

Openingspraatje Lucette ter Borg

persbericht

uitnodiging